top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תבטי כהן קובלסקי

מתי לצפות לישיבה? איך אפשר לעודד את הישיבה? האם מותר להושיב את התינוק או שעדיף שלא?

מתי לצפות לישיבה? איך אפשר לעודד את הישיבה? האם מותר להושיב את התינוק או שעדיף שלא? מתי זה כבר יקרה, הישיבה? מתי אפשר להפוך את העגלה לעגלת ישיבה?

טוב ששאלתם - זה זמן לענות. אני מנסה לעשות כאן סדר, כדי שתמצאו הכל במקום אחד:

המעבר לישיבה הוא אחד המעברים המשמעותיים עבור התינוק וגם עבור ההורים: אפשר כבר לתקשר עם התינוק מזווית ראיה גבוהה יותר, התינוק יכול לשבת עם כל המשפחה בארוחה המשפחתית ולהרגיש חלק, ומעבר לטיולון מקל על ההתארגנות. התינוק נראה לנו יותר פתאום "בוגר" במצב ישיבה….



  • "שלב ההכנה לישיבה": שום דבר לא קורה ביום אחד. הדברים מתפתחים בהדרגה. כבר מגיל 4 חודשים אפשר "להכין" את המעבר לישיבה דרך חיבור של יד ורגל באלכסון כשהתינוק שוכב על הגב וגלגול הצידה - זה עדיין לא מוביל לישיבה, אלא מדובר במן "קריאת כיוון לישיבה". ס ב ל נ ו ת! כל דרך מתחילה בצעד אחד קטן לכיוון הנכון 🙂


  • אפשר לצפות לישיבה החל מגיל חצי שנה, ברוב המקרים זה מתרחש רק סביב גיל 8 חודשים, שלבי ההתהפכות והזחילה מתרחשים בדרך כלל לפני הישיבה


  • יש שתי דרכים עיקריות להתיישב: או מגלגול משכיבה על הגב לצד - או מצב של עמידת הברכיים כשמביאים את הישבן הצידה ומגיעים לישיבה צידית - תנסו בעצמכם! (יש גם ווריאציות נוספות למעבר לישיבה)


  • כשהתינוק לומד להתיישב חשוב שנעודד אותו לשבת במגוון רחב של ישיבות: ישיבה עם כפות הרגליים שמאלה, אותו הדבר לצד ימין (ישיבה צידית ), ישיבת "טבעת", ישיבת פיסוק, ישיבה "יפנית" (הטוסיק מונח על כפות הרגליים), ישיבה כובסת, ישיבה מזרחית (בגילאים גדולים יותר, גיל שנה פלוס) - בקיצור: הישיבה עצמה היא נושא רחב בפני עצמה.

  • רק ישיבת-W לא נרצה לראות כישיבה יחידה, במקרה הזה וכדאי להתייעץ על מנת ללמד את התינוק סוגי ישיבה נוספים


  • כשהתינוק כבר בן 7-9 חודשים, מתגלגל חופשי, זוחל על הברכיים, מתחיל להיעמד ועדיין לא מתיישב כדאי מאוד לעבוד איתו על המעבר לישיבה - להושיב בזמן האוכל על כיסא תינוקות ולתרגל איתו ישיבה צידית בזמן המשחק - הישיבה מאפשרת התפתחות של מוטוריקה עדינה וריכוז. זה חשוב!


  • יש להבדיל בין "מצב של ישיבה" והתהליך בו התינוק "מתיישב". זה לא אותו דבר. חשוב שהתינוק ילמד להתיישב באופן עצמאי (בדרך כלל סביב גיל 8 חודשים).


  • אפשר לעשות עם תינוק בגיל חצי שנה ומעלה תרגילים שמעודדים את הישיבה, כגון על כדור פיזיו בישיבה או בין רגלי ההורה במנח הישיבה ולהתנועע איתו מצד לצד. זה לא מזיק לגב כשהמטרה היא הלמידה והעשרת התנועה. בזמן מזרן כשהתינוק משחק לבד תניחו אותו עדיין על הגב או על הבטן.



  • אם תינוקכם טרם מתהפך וטרם זוחל לא כדאי להושיב אותו (או רק להושיב בזמן האוכל). בזמן המשחק חשוב שהתינוק יהיה עדיין בשכיבה על הגב רו על הבטן על המזרן, כדי שיתחזק וישתכלל בתנועה וימצא את הדרך להתיישבות - ולא ידלג על השלב הזה. המעבר לישיבה מלמד את התינוק המון תנועות קטנות וגדולות וחשובות! מפגש הדרכה לליווי התפתחותי יכול לתת לכם כאן את הכלים הנדרשים ומדוייקים עבור תינוקכם - ותחווה מהר מאוד שזה יקרה 😀




  • היכולת להתיישב באופן עצמאי משפרת גם את הבליעה, לכן תינוק שיודע להתיישב יהיה יותר נינוח באכילת מוצקים (וגם ההורה!). חשוב שנשים לב לקשר בין היכולת התנועתית לבין אכילת מוצקים.


  • המעבר מעגלת אמבטיה לטיולון תלוי בהמון גורמים: גודל האמבטיה וגודל התינוק, עונות השנה, אופי והתפתחות התינוק, הרגלי שינה ועוד. בגדול עדיף להשאיר את האמבטיה ולתרגל שכיבה על הבטן בעגלה כאשר התינוק מרים את הראש מעל דפנות האמבטיה. אז אם אפשר תדחו את המעבר לטיולון. כשתינוק נמצא במצב ישיבה או חצי ישיבה והוא עדיין צעיר (סביב גיל 4 חודשים) הראש שלו ברוב המקרים נוטה הצידה ואז זה מקשה על ההתפתחות הסימטרית. אם אין ברירה ואתם כבר חייבים לעבור לטיולון אז אפשר להיעזר בכריות ועזרים דומים על מנת ליצור תנוחה סימטרית יותר.


האם יש עוד שאלות? מוזמנים לכתוב לי ואענה בשמחה.

אני מאחלת הרבה כיף עם תינוקכם ובמשחק המשותף וגם הרבה סבלנות עם הקצב האישי של התינוק. ואני כאן כדי לתת חיזוקים ודיוקים :-)


Post: Blog2_Post
bottom of page